onsdag 26. september 2012

Tur til Madeira den 25.09.12.

Flyet  gikk fra Faro kl. 11.15 og vi var heldige som fikk Dave til å kjøre oss dit. Mellomlandet i Lisboa etter 40 min. i luften. Her hadde vi 90 min. venting og flybytte. Heldigvis fikk vi kastet i oss et par pizza biter da vi ikke hadde rukket frokost og var kjempe sultne.

Turen over til Madeira tok 90 min og var 980km lang. Leide oss bil for de tre ukene vi skulle være her til en pris av 700 E. Så la vi ut på veien for å finne huset vi hadde leid. Regnet pøset ned og da vi kom til Funchal forstod vi rask at vi ikke ville finne huset på egenhånd.

Praiet en taxi til å kjøre foran oss og var etter få minutter fremme og ble mottatt av hushjelpen og mor/svigermor til eierene. Hun viste seg å være en elskelig dame som straks tilbød seg å vise oss sentrum. Etter å ha parkert leiebilen i garasjen dro vi ut med henne. Hushjelpen hadde forresten satt frem nydelige blomster til vi kom. Fikk handlet inn mat og besett Funchal.

Ikke nok med dette hun tilbød seg og hente oss kl.11 dagen etter og vise oss en del av øya noe vi takket ja til.

Dagen i dag startet med sol, men skulle utarte seg til det verste regnskyllet vi har sett. Ingrid som vår guide het fortalte også at dette var nytt for henne. Uværet varte ikke lenge, men veien ned fra de bratte fjellsidene flommet over og spruten stod ut av hvert eneste kumlokk og sluk. Jord og stein raste ut i veibanen og for å være ærlig ble vi litt bekymret .Hadde jo fått med oss at 44 døde her i et forferdelig uvær med flom  vinteren for to år siden. Ingrid fikk oss trygt inn i et kjøpesenter hvor vi inntok en god lunch. Får nok litt regn i morgen også, men det får vi tåle. Regn er etter lengtet her på Madeira.

Vel tilbake i huset hadde hushjelpen vasket opp og ryddet og frisk frukt var satt frem til oss .Nå skal vi sette oss ut på en av de mange uteplassene, men det blir vel topp terrassen med et glass Madeira og nyte den fine utsikten. Til orientering så har vi 28 grader.